Geplaatst op

Plastic beker krijgt concurrent

Massa’s plastic bekers worden er dagelijks op de campus gebruikt. De kleurrijke KeepCup moet dat veranderen. Maandag, op de Duurzaamheidsmarkt, wordt-ie gepresenteerd.

© Roelof Kleis

Initiatiefnemer van de aanval op de plastic beker is Lilo Trogisch. De Duitse promovenda (Sociology of Development and Change) schrok zich een hoedje toen zij een jaar geleden op de campus arriveerde. ‘Schokkend’, noemt ze de hoeveelheid plastic die dagelijks wordt gebruikt in de kantines. ‘Vooral de bekers; je vindt ze overal op de campus. Bij elke cateraar. En dat voor een
duurzame universiteit als Wageningen.’

Het duurde niet lang voordat ze een groepje gelijkgestemde geesten bij elkaar bracht voor actie. Samen wil de groep een heuse revolutie ontketenen: de Reuse Revolution. Zo heet het clubje dus voortaan ook. Met als eerste speerpunt de plastic beker. Die keuze ligt voor Trogisch voor de hand. Ze heeft er namelijk ervaring mee. Ook elders trok ze met succes aan de bel om het plastic uit te bannen.

Melbourne
Zelf kwam ze met de KeepCup in aanraking toen ze in Sydney studeerde. De KeepCup is een Australische ‘uitvinding’ die haar wortels in Melbourne heeft. Het lukte Trogisch daar om de beker een hit te maken op de campus. Mede door de medewerking van de cateraars, die korting gaven op elke keer dat de beker werd gebruikt in hun machines. Toen ze daarna in Londen studeerde herhaalde ze het truukje.

keepcup.jpg

En nu is dus Wageningen aan de beurt. Toch had het nogal wat voeten in de aarde voordat alle neuzen dezelfde kant op stonden. Trogisch trok aan de bel bij het Facilitair Bedrijf, maar kreeg nul op het rekest. WUR wilde niet sponsoren. Ok de shop in Forum had geen interesse in het hebbedingetje. De doorbraak kwam drie weken geleden, toen Trogisch en haar revolutionairen een pitch mochten doen voor de gezamenlijke cateraars op de campus.

Korting
‘Die waren razend enthousiast’, kijkt Trogisch er verbaasd op terug. ‘Ze zetten er samen de schouders onder. Ze doen samen de inkoop, zodat het risico wordt gedeeld. De bekers worden door hun verkocht en ze geven 10 cent korting op elke keer dat de beker wordt gebruikt in hun machines.’ Op dit moment geven de koffieautomaten in bijvoorbeeld Forum al korting van 5 cent bij gebruik van een eigen mok. Dat wordt dus nu verdubbeld. Hoe dat werkt, staat uitgelegd op posters.

 Een herbruikbare beker is maar een klein stapje, maar veel kleine stapjes maken een groot verschil

Lilo Trogisch

De KeepCup zelf is overigens …. van plastic. Maar dan wel van gerecycled plastic, zegt Trogisch. Het ding bestaat uit vier gekleurde onderdelen die je makkelijk kunt ruilen met anderen. Zo kun je je eigen persoonlijke beker samenstellen. Je kunt volgens Trogisch ook meteen bij aankoop om de gewenste kleuren vragen. Die kleurkeuze, denkt ze, is een van de aspecten die het ding zo’n succes maken. Wereldwijd zijn er volgens de website van KeepCup in 32 landen al meer dan drie miljoen van verkocht.

Gedragsverandering
De KeepCup is volgens Trogisch maar het begin. ‘En het gaat mij ook helemaal niet om die beker. Je kunt net zo goed een eigen beker gebruiken. Het doel van Reuse Revolution is een gedragsverandering op gang te brengen. De cateraars zijn een deel van de oplossing, maar vooral het gedrag van mensen moet veranderen. Een herbruikbare beker is maar een klein stapje, maar veel kleine stapjes maken een groot verschil.’

Ook bij ons verkrijgbaar KeepCup !

Bron: http://resource.wur.nl/nl/student/show/Plastic-beker-krijgt-concurrent-.htm